Paras turisti on hidas turisti
Paras turisti vitkastelee Suomenniemellä hyvän tovin. Hän kuhnailee Mikkelissä päivän pari ja kuluttaa sitten viikon kulkiessaan pikkukylien kautta Kuopioon. Hidas matkailija kylvää rahaa ympärilleen reippaasti enemmän kuin pikavisiitillä Helsingissä tai napapiirillä pistäytyvä tehoturisti. Hidas matkailija pysähtyy pikkukylissä ja toritapahtumissa, käyttää palveluita, maistelee paikallisia erikoisuuksia.
Hakusessa on siis maassamme pitkään ja hartaasti reissaava henkilö. Autolla tai moottoripyörällä ei näin pienessä maassa kuitenkaan kauaa matkailla. Eikä kävellen, siitä pitävät hyttyset huolen. Ja junalla pääsee vain radanvarren paikkakunnille.
Kuva: Outdoors Finland |
Pyöräilijät ovat matkailijoiden eliittiä taloudenkin näkökulmasta. Kanadalaisen tutkimuksen mukaan pyöräilevä turisti kuluttaa päivittäin kuusi prosenttia enemmän rahaa kuin muut lomailijat. Birminghamin yliopiston selvityksen mukaan pyöräilijät kuluttavat yhtä reissua kohti peräti yhdeksän prosenttia enemmän kuin muut matkailijat. Lisäksi kaksi kolmesta polkupyörävaeltajasta kaavailee palaavansa samalle seudulle uudelleen parin vuoden sisällä. Pyöräilijä kytkeytyy väkevin tunnesitein siihen reittiin ja niihin maisemiin, joiden läpi ponnistelee.
Pyöräilijät tarvitsevat monenlaisia palveluja. Kun on päivän polkenut, on huikea nälkä ja lihaksetkin huutavat hemmottelua. Hotellit ja leirintäalueet, ravintolat, pikaruokalat ja marketit ottavat pyörävaeltajat avosylin asiakkaikseen. Hän tankkaa ruokaa ja juomaa. Hän hierottaa kipeytyneet lihakset, käy ehkä elokuvissa tai museossa, ja ostaa pääsylipun johonkin suomalaiseen kesätapahtumaan.
Kuva: Janne Sinisammal |
Mahdollisimman pitkäkestoisen Suomessa viipymisen takaava pyöräilyreitti kulkee Helsingistä Utsjoelle. Utsjoen likellä on Nordkapp. Se on Manner-Euroopan pohjoisin maanteitse saavutettava kolkka ja sillä on maaginen vetovoima Keski-Euroopan matkustavaisten kansojen keskuudessa. Nordkappissa käy vuosittain 200 000 turistia.
Helsinki–Nordkapp -pyöräilyreitti
Siinä se on.
Kiihoke, jolla saadaan joukoittain maksukykyisiä saksalaisia, ranskalaisia ja italialaisia pyöräilyatleetteja etenemään hitaasti halki Suomen etelästä pohjoiseen. European Cyclists' Federation ECF eli Euroopan pyöräilyjärjestöjen kattojärjestö onkin linjannut EuroVelo 11 -reitin kulkemaan Helsingistä Jyväskylään ja Kuopioon. Kalakukkokaupungista reitti jatkuu Ouluun, Rovaniemelle ja lopulta Pohjoisen jäämeren rannalle Nordkappiin. Länsi- ja Itä-Suomeen on suunniteltu EuroVelo 10 ja 13 -reitit, joita pitkin pääsee myös matkaamaan etelästä pohjoiseen.
Kuva: RA Torsten Kellotat |
Iso ongelma vain on, että Suomessa EuroVelo -reiteiltä pääosin puuttuvat kyltit ja opasteet. EuroVelo 11 -reitistä ainoastaan alkuosuus Helsingistä Jyväskylään ja muutama pätkä pohjoisempana ovat tältä osin kunnossa. Itärajaa myötäilevä EuroVelo 13 on olemassa vain suunnittelupöydällä. EuroVelo.com -sivustolla ainoastaan Suomen rannikon kiertävä EuroVelo 10 on merkitty valmiiksi.
Kuva: Sanna Kullberg |
Nordkapp. Kuva: A.Ziemons. |
Camino Francés -reitillä on opasteita riittävästi koko 800 kilometrin matkalla. Pyhiinvaeltajat eivät tarvitse karttaa. Kuva: Janne Sinisammal |
Erityisinä ”pyhinä vuosina”, jolloin Pyhän Jaakon päivä sattuu sunnuntaille, kulkijoita on tavallistakin enemmän. Edellinen pyhä vuosi oli 2010. Tuolloin pyhiinvaellustodistus myönnettiin 272 412 pyhiinvaeltajalle ja kulutetun rahan määrä nousi edellä käytetyn laskentatakaavan mukaan yli puolen miljardin euron. Todellisuudessa reitin varrella kulutettujen eurojen määrä on aivan tavallisenakin vuotena vielä paljon suurempi, koska läheskään kaikki Camino Francésia pitkin kulkevat eivät päädy tilastoihin. Itsekin olen käynyt patikoimassa tuolla reitillä kymmenkunta kertaa. Näitä retkiä ei kuitenkaan ole tilastoitu, koska en ole viitsinyt jonottaa pyhiinvaellustodistusta tai en ole täyttänyt todistukseen oikeuttavia kriteereitä.
Kuva: Outdoors Finland |
Aivan aluksi reittiä viitoittavat kyltit ja opasteet on saatava paikoilleen. Asiaa on tähän asti palloteltu liikenneministeriön, liikenneviraston, Pyöräilykuntien verkoston ja Visit Finlandin välillä. Rahoitus on ohjautunut alueelliseen kehittämiseen, eikä valtakunnallisille hankkeille ole herunut paljoakaan. Vaan nytpä meillä on vihdoin liikenne- ja viestintäministeri, joka ymmärtää sekä valtakunnalliset intressit että yrittäjien näkökulman tässä asiassa. Jos Berner hoitaa ministerinpestiä yhtä pontevasti kuin liiketoimia, reittimerkinnät ilmestyvät tienposkeen jo lähitulevaisuudessa.
Reittimerkintöjen lisäksi tarvitaan pätevästi hoidettua viestintää monella kanavalla. YLE voisi kuvata julkkisten pyöräretken Helsingistä Nordkappiin tyyliin ”Polje tähtien kanssa”. Visit Finland voisi kustantaa leegion pyöräileviä bloggaajia ja vloggaajia raportoimaan uudesta eksoottisesta pyörävaellusreitistä. Entä olisiko Suomen Pyöräilyunionilla rahkeita järjestää suuren mittaluokan urheilutapahtuma ”Helsinki-Nordkapp 10 Day Challenge”?
Valtion näkökulmasta Helsinki–Nordkapp -reitin kehittäminen on lähes riskitön investointikohde. Muutaman miljoonan euron panostuksella olisi mahdollista saada aikaan kymmenien tai parhaimmillaan satojen miljoonien eurojen jokakesäinen joukkovaellus ulkomailta Suomeen.
Fiksuinta olisi valjastaa hankkeen viestintää koordinoimaan pieni aloitteleva viestintäyritys, jolla olisi valtava näyttämisen halu. Eikä haittaisi yhtään, vaikka toimitusjohtaja olisi hurahtanut pyöräilyyn. Parasta jälkeä syntyy silloin, kun ammatillinen osaaminen ja intohimo kohtaavat.
Janne Sinisammal
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti